Wednesday 25 February 2015

Tempat tinggal saya


1.) Alamat rumah biasanya mempunyai nombor, nama jalan , tempat, poskod dan nama negeri. Alamat yang lengkap memudahkan kita untuk mengenal pasti lokasi sesebuah rumah tempat. Contoh alamat:


2.) Selain alamat, lokasi tempat tinggal juga penting untuk dikenal pasti. Lokasi tempat tinggal boleh dilukis atau dilakar dalam bentuk untuk memudahkan mengenal pasti lokasi.
3.) Negara Malaysia mempunyai pelbagai bentuk muka bumi dengan keistimewaan masing-masing. Berikut ialah lima bentuk muka bumi di Malaysia.



4.) Terdapat banyak tempat bersejarah di negara kita seperti tapak arkeologi, makam, bangunan dan kota-kota lama. Tempat bersejarah utama di negara kit a seperti Kota Tampan, Lenggong, Pulau Langkawi, Pasir Salak dan Melaka
5.) Setiap tempat tinggal mempunyai tokoh masing-masing yang menjadi kebanggan penduduk. Tokoh-tokoh tersebut memberi sumbangan dalam pelbagai bidang seperti politik, hiburan, sukan, kebajikan, perniagaan dan sebagainya.

         Bidang
                                                     Tokoh
Hiburan
Datuk Siti Nurhaliza yang dilahirkan di Kuala Lipis, Pahang.
Politik
Tun V.T Sambathan Thevar yang dilahirkan di Sungai Siput, Perak.
Sukan
Lee Chong Wei yang dilahirkan di Bagan Serai, Perak.
Sejarah
Mat Salleh yang dilahirkan di Inanam, Sabah.


6.) Tempat bersejarah menjadi tarikan pelancong untuk berkunjung ke negara kita. Oleh itu, kita harus memastikan kawasan persekitaran sentiasa bersih dan menyediakan pelbagai kemudahan awam yang berfungsi dengan baik. Selain itu, usaha pemuliharaan warisan dan alam sekitar perlu ditingkatkan untuk memajukan industri pelancongan.


Jawapan
1.) c
2.) b
3.) a



1 comment: